E-ticarete 2-2,6 trilyon dolar, akademik sanal eğitime 180-270 milyar dolar, pazarlamaya 144-206 milyar dolar, oyuna 108-125 milyar dolar potansiyel etkisi olacağı tahmin ediliyor. Aynı raporda yer alan anket sonucunda, günlük aktivitelerini Metaverse’te geçirme heyecanı olan tüketicilerin oranı %59, Metaverse’ü benimseyen şirketlerin oranı ise %57.

Metaverse alanında 2021 yılında 57 milyar dolar, 2022’nin ilk 5 ayında 120 milyar dolar yatırım yapıldı. Bu yatırımlar büyük teknoloji şirketleri, risk sermayesi (venture capital - VC) ve özel sermaye (private equity - PE) tarafından yapıldı.

Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan Global Bilişim Derneği (BİDER) Başkanı Şenol Vatansever, Metaverse’ün gündelik hayatta artık daha fazla konuşulduğunu belirterek, tüketicilerin ve şirketlerin yaklaşımlarını, bunun sosyal hayatı ve yaşamı nasıl etkileyebileceğini, ekonomisinin gelişimini ve hangi startup’ların ortaya çıkabileceğini, ülkeler açısından ne anlama geleceğini, ulusal güvenlik ve siber güvenlik riskleri de dahil olmak üzere kişisel verilerin ve mahremiyetin korunması gibi konuların üzerinde çalışmanın öncelik haline geldiğini söyledi. “Metaverse Sanal Evreni” gündemi ile Metaverse’ü Türk televizyonlarında ilk defa 31 Ekim 2021 tarihinde Teknoloji ve Gelecek canlı yayınında tartışmaya açtıklarını ve ara ara ilgili gündemlerde değerlendirmeye devam ettiklerini belirtti. Dijital Biz ve uzman konukların sunduğu haftalık teknoloji ve kripto raporlarında da Metaverse ile ilgili haberlere daha fazla yer verildiğinin altını çizdi.

Metaverse alanında kritik hamleler:

Meta, Microsoft, Nvidia, Apple, Alphabet dahil olmak üzere büyük teknoloji şirketleri Metaverse’ü şekillendirmeye yönelik aksiyonlar alıyor.

Facebook adını Meta olarak değiştirdi.

Microsoft, video oyun şirketi Activision Blizzard’ı satın aldı.

Nvidia, Omniverse gerçek zamanlı 3D grafik platformu ile iddiasını ortaya koydu.

Sony, PlayStation VR2 sanal gerçeklik gözlüğünü bu yıl sonunda piyasaya sürecek.

Apple’ın 2023 yılında Artırılmış Gerçeklik (Augmented Reality - AR) alanına girmesi olasılığı konuşuluyor.

 

Metaverse alanında önemli yatırımlar:

Adreessen Horowitz; oyun stüdyolarına, Metaverse’e, oyunlara yatırım yapmak için 600 milyon dolarlık Games Fund One risk sermayesini başlattı.

NFT pazar yeri OpenSea, Paradigm ve Coatue liderliğindeki C serisi finansman turunda 13,3 milyar dolar değerleme üzerinden 300 milyon dolar yatırım aldı.

Bored Ape Yacht Club yaratıcısı Yuga Labs, sanal bir dünya yaratmak için 4 milyar dolar değerleme üzerinden 450 milyon dolar yatırım aldı.

Pokémon Go oyununun geliştiricisi Niantic, Coatue’den 300 milyon dolar yatırım aldı.

Metaverse teknoloji şirketi Improbable, Andreessen Horowits ve SoftBank liderliğinde 150 milyon dolar yatırım aldı.

The SandBox, SoftBank’tan 93 milyon dolar yatırım aldı.

 

Metaverse alanında önemli gelişmeler:

Roblox günlük 55 milyondan fazla aktif kullanıcıya ulaştı. Roblox reklamveren ve iş ortağı olarak Nike ve Gucci ile anlaştı.

Fortnite günlük 20 milyondan fazla aktif kullanıcıya sahiptir. Fortnite’taki Travis Scott konserine 27 milyonun üzerinde tekil kullanıcı katıldı.

LEGO; Fortnite'ın yapımcısı Epic Games’e yatırım yaptı. Epic Games, son koleksiyonunu Metaverse’e taşıyan lüks marka Balenciaga ile iş birliği yaptı.

Asya’nın en büyük Metaverse platformu Zepeto, 300 milyondan fazla küresel aboneye sahiptir. Zepeto, Samsung ile iş ortaklığı anlaşması yaptı.

The Sandbox’ta Snoop Dogg’un sanal konutu “Snoopverse”in yanındaki arsaya anonim bir kullanıcı 450.000 dolar ödeyerek satın aldı. The Sandbox’taki kurumsal yatırımcılar arasında Adidas, Samsung, HSBC yer aldı.

"Multiversera yani 'Çoklu Evren Çağı' ve evren seçimi süreci önem kazandı"

Tüketiciler Metaverse’te sosyal, eğlence, oyun, seyahat, alışveriş gibi aktivitelerden heyecan duyuyor. Şirketlerin Metaverse’te uyguladığı kullanım örnekleri arasında pazarlama kampanyası ve girişimleri, çalışanlar için öğrenme ve gelişim, toplantılar, etkinlikler ve konferanslar, ürün tasarımı ve dijital eşleştirme yer aldığını anlatan BİDER Başkanı ve Multiversera Teknoloji Yatırımları Yönetim Kurulu Başkanı Şenol Vatansever, şöyle devam etti:

"Şirketlerin hangi metaverse'lerde yer alacaklarına karar vermeleri gerekiyor. Öncelikle hedef kitlelerinin nerede olduğunu tespit etmeleri önemli, sonra bu hedef kitlelerine gerekli çalışmaları yaparak erişebilmeleri... İşte burada bizim ‘Multiversera’ dediğimiz süreç önem kazandı, yani ‘Çoklu Evren Çağı’. Birden fazla evren olduğu ve sayıları çok daha fazla artacağı için Çoklu Evren Çağı’nda bu evrenlerin seçim süreci önem kazandı. İlerleyen dönemde evrenler arasındaki geçiş imkanları ve entegrasyonlar kritik önemde olacak. İnternet ve sosyal medya yakın gelecekte dönüşerek Metaverse olacak ve günlük yaşamımızın bir parçası haline gelecek. Fiziksel dünyadaki yaşamın bir kısmının Metaverse’e kaydırılmasıyla insanlar mutlu oldukları lokasyonlarda hayatlarına devam ederek iş, okul ve özel yaşamlarının gerekli kısımlarını burada tamamlayabilecek. Metaverse alanındaki ve blokzincir, kripto teknolojileri, NFT, yapay zekâ, nesnelerin interneti gibi tamamlayıcı alanlardaki startup’ların potansiyeline inanıyoruz. Bu alanlardaki startup’lara kuracağımız fonla yatırım yapmayı planlıyoruz. Bu alanlarda çözüm sağlayıcı ve üretici de olan Multiversera Teknoloji Yatırımları tarafından AR-GE’sine başlanan ve geliştirilecek Metaverse’ün kendi ekonomisi ve token’ı olacak. Gelişmeleri paylaşmaya devam edeceğiz."

 

Hibya Haber Ajansı